Go to Top

30 éves az Országos Széchenyi Kör

Beszámoló a jubileumi rendezvényekről

(2012. szeptember 21-22)

Egy kellemes napsütéses őszi napon találkoztak az Országos Széchenyi Kör tagjai közös emlékezésre és nosztalgiázásra. Nem véletlen, hogy a rendezvény helyszínéül Nagycenket, Széchenyi István faluját és a szeptember 21-i dátumot választottuk.

Pénteken délután dr. Tóth Imre a Soproni Múzeum igazgatója nyitotta meg az Országos Széchenyi Kör 30 éve című kiállítást, amelyet a Kör tagjai készítettek. Megnézhettük az elmúlt harminc év rendezvényeinek fényképeit és tárgyi emlékeit. Mosolyogtunk egy-egy kép láttán, kerestük magunkat és fedeztünk fel újra ismerős régi arcokat, helyszíneket. A kiállítás során megelevenedtek korábbi élményeink, újraéltük a kirándulásokat, túrákat, viccelődtünk azon, ki milyen fiatal is volt a hetvenes, nyolcvanas években. A régi brigádnaplókat lapozgatva láttuk, mennyit is tettek a Kör első tagjai azért, hogy ez a határon túl is nyúló szervezet eredményesen működjön. A Széchenyi Fórumban megjelent írások is segítették az emlékezést. Akinek kedve volt elméjét pallérozni, kérdéseket találhatott a kiállítás egyik asztalán, melyekre válaszolva letesztelhette mit tud Széchenyi Istvánról. A nagycenki Medgyesi Cukrászda a múzeumot ábrázoló születésnapi tortával lepte meg a látogatókat, s a sok sütemény között Széchenyi István koráig visszanyúló recepteket is találtunk.

Délután Nagycenk község koszorúzási ünnepségén vettünk részt a Széchenyi szobornál. Csorba János, a község polgármestere köszöntötte a megjelenteket, az ünnepi beszédet Péchy Mária az Országos Széchenyi Kör elnöke tartotta. A helyi iskola tanulói adták a műsort, elmondták többek között Széchenyi imáját. Külön öröm volt számunkra, hogy Péter Ernő Széchenyiről írt verse is elhangzott, hiszen a szerző a kör egyik alapító tagja volt. A Kör koszorúját Péchy Mária és Siska Tamás helyezte el a Széchenyi szobor talapzatánál. Az est zárásaként jó hangulatú vacsora következett, baráti beszélgetésekkel, régi történetek, események felelevenítésével.

Szombat délelőtt ünnepi Emlékülésre került sor a Széchenyi Emlékmúzeum különtermében. Ennek keretében először dr. Velkey Ferenc történész Széchenyi István egyik kissé elfeledett és ez idáig mostohán kezelt művéről, a Hunniáról tartott magas színvonalú, tudományos előadást.

A Kör elmúlt 30 évéről Szentkuti Károly emlékezett egy személyes hangvételű és szíveket megdobogtató nosztalgikus előadásban. Ezt követte Péchy Máriának, az Országos Széchenyi Kör elnökének emlékezése az ifjúsági mozgalom virágkorára. A közös emlékezésnek óriási az összetartó ereje, s mai szétzilált, individualizálódott társadalmunkban a közösségi élményekre nagy szükségünk van.

Ebéd után a helyi szüreti felvonulást tekintettük meg, majd vacsora után Koller Sándor tagtársunkról készült dokumentumfilmet néztük meg. Sándor évtizedeken keresztül kutatta Széchenyi István halálának körülményeit és ezzel kapcsolatban kételyeket ébresztő kérdéseket fogalmazott meg. A filmvetítést jó hangulatú borozgatás és beszélgetés zárta. Bár a jubileumi hétvégére nem jöttek el százak, de akik ott voltak, most is jól érezték magukat.

Találkozzunk 10 év múlva a 40 éves jubileumon, s várunk mindenkit sok szeretettel, akik e röpke beszámoló olvasásakor kedvet kaptak egy szellemiségében előre tekintő, gondolkodó, értelmiségi társasághoz tartozni.

Stégerné Tusa Cecilia

Képek a kiállítás megnyitójáról és a kiállításról

Képek a koszorúzásról

Képek az Emlékülésről

Az Országos Széchenyi Kör kirándulása Nagycenk környékén

“30 éves az Országos Széchenyi Kör” jubileumi emlékülése és találkozója egy jól sikerült vasárnap délelőtti kirándulással zárult.

Utunk először Sopronkövesdre vezetett, ahol első elnökünk, Csigó Ernő sírján helyeztük el az emlékezés koszorúját.

Tovább menve Hidegségben megismertük a település történetét, nevének eredetét, az elmúlt években bekövetkezett változásokat, majd megtekintettük a környék egyik legértékesebb műemlékét a román kori Szent András templomot. Megcsodáltuk a belül kör, kívül négyzet alakú Rotundát és csodálatos freskóit. Itt a csapat a Boldogasszony anyánk eléneklésével próbálta ki a templom akusztikáját.

Következő megállónk Balf volt. Már az autóbuszban elkezdődött Szabó Miklós elnökségi tagunk tájékoztatója Balf és a környék nevezetességeiről. Balfon a 2009-ben felújított fürdőkápolna megtekintése volt az úti célunk.

Ezután Sopron Evangélikus temetőjébe mentünk, ahol dr. Környei Attilának, a Kör alapítójának és első titkárának sírján helyeztük el koszorúnkat a Szózat eléneklésével.

Kirándulásunk utolsó célpontja a sopronbánfalvi Pálos-Karmelita Kolostor felújított épülete volt, amelyikben szálloda, konferencia és meditációs központ működik. Nagyon tartalmas szakvezetéssel jártuk be az épületet és ismerkedtünk új rendeltetésével. Befejezésül még megtekintettük a kolostor melletti karmelita templomot és a pálosok patrónáját, a Fekete Máriát, mely a czestochowai kegykép egyik legkorábbi hazai másolata.

Kirándulásunk a soproni pályaudvaron illetve Nagycenken ért véget.